قلمرو سکوت؛بیابانی مرموز در مکزیک

40

[views]

سیاره ما زمین شاید به نسبت سیارات دیگر چندان بزرگ به نظر نیابد اما چیزهای عجیب و غریب و خارق العاده زیادی در آن وجود دارد.

مناظر باشکوه، چشم اندازهای تماشایی، رشته کوه ها و خیلی دیگر از جاذبه ها می توانند تفس را در سینه حبس کنند و الهام بخش اتفاقات زیادی باشند.

بعضی از شگفتی های طبیعی بر روی کره زمین به اتفاقات عجیب و غریب معروف شده اند، یکی از جاذبه های اینچنینی که به ذهن خطور می کند مثلث برموداست اما امروز می خواهیم از شگفتی دیگری حرف بزنیم که مثل مثلث برمودا عجیب است اما چندان شناخته  شده نیست. این جاذبه عجیب، بیابانی در مکزیک است که به قلمرو سکوت معروف است.

قلمرو سکوت یا به قول مکزیکی ها zona del silencio کجاست ؟

در فلات شمال مرکزی مکزیک منطقه ای به اسم Bolsón de Mapimí قرار گرفته و چیزی که درباره این منطقه عجیبه این است که در آن ۵۰ کیلومتر منطقه بیابانی وجود دارد که به قلمرو سکوت معروف است.

در واقع اینجا جایی است که سه ایالت «چی وا وا»، «دورانگو» و «کواویلا» به هم می رسند و حدود ۶۵۰ کیلومتر تا جنوب شهر «ال پاسو» در ایالت تگزاس فاصله دارد.

منطقه زمین های بایر مکزیک جایی دورافتاده است بطوری که نزدیک ترین شهر به آن شهر کوچک Ceballos است که در فاصله ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد.

مردمی که در شهرهای اطراف این بیابان زندگی می کنند از زمان های قدیم افسانه هایی را درباره این منطقه شنیده اند. جالب است که تعدادی از افسانه ایی که درباره این بیابان وجود دارندهم اثبات شده اند با این وجود تمام داستان هایی که درباره این بیابان گفته شده همچنان افراد زیادی را شگفت زده می کند.

افسانه های قلمرو سکوت از کجا شروع شد؟

اولین شایعات درباره این منطقه  از دهه ۱۹۳۰ شروع شد زمانی که خلبانی به اسم سارابیا مجبور شد تا به خاطر ناهنجای های رادیویی، فرود اضطراری داشته باشد. سارابیا یکی از خلبان های این منطقه بود که در هنگام پرواز متوجه شد که در قسمت هایی از این بیابان هواپیما به درستی کار نمی کند، انگار چیزی جلوی درست کار کردن هواپیما را می گرفت.

سال ها گذشت تا اینکه در سال ۱۹۶۴، یکی از مهندسین شرکت نفت دولتی مکزیک به اسم «هری دی لا پنا» در حال بررسی بیابان بود تا محل مناسبی را برای لوله کشی نفتی به سمت ایالت «چی وا وا » پیدا کند. او در حال اکتشافات خود بود که ناگهان به قلمرو سکوت رسید و متوجه این نکته شد که ارتباطات رادیویی او مختل شده است.

نخستین بار همین مهندس بود که به این منطقه لقب قلمرو سکوت داد و از آن زمان تا به حال، همه این منطقه را به نام قلمرو سکوت می شناسند.

از آن جایی که او علاقه زیادی به کشف این مکان داشت بارها به این منطقه برگشت تا آن پدیده را تکرار کند. چیزی که او متوجه شد این بود که قلمرو سکوت و این تداخلات رادیویی ثابت نیست و جای آن تغییر می کند به طوری که او دقیقا نتوانست منطقه تداخل رادیویی را مشخص کند. گزارش هایی که درباره تداخل امواج در این ناحیه به گوش می رسید باعث شد تا همه اینجا را به عنوان مکانی اسرار آمیز و عجیب بشناسند. اما اتفاقاتی که سال ها بعد در این منطقه افتاد افسانه ها و شایعات درباره این منطقه را روز به روز بیشتر کرد.

یکی دیگر از وقایع معروف و مهم، این ماجرا بود که یک پایگاه نظامی آمریکایی نزدیک شهر گرین ریور (Green River) در ایالت یوتا، یک موشک آزمایشی به نامAthena test missile  را به سمت منطقه‌ی White Sand Missile Range  پرتاب کرد. اما این موشک از کنترل خارج می‌شود و به‌جای فرود آمدن در منطقه‌ی هدف، به مسیر خود همچنان ادامه می‌دهد و چهارصد مایل به سمت جنوب پیش می‌رود و در منطقه‌یMapimi Desert Regiom  به زمین می‌افتد. فوراً یک گروه از متخصصین به منطقه اعزام می‌شوند تا موشک سقوط کرده را پیدا کنند. بعد از سه هفته تلاش و جستجو، بقایای این موشک پیدا می‌شود، یک باند موقت هواپیما برای انتقال لاشه‌ی موشک ساخته می‌شود و کل این عملیات به‌طور مخفیانه انجام می‌گیرد. بنابر خواست مقامات دولتی درباره‌ی این مسئله به هیچ کس چیزی گفته نمی‌شود و از افراد محلی نیز هیچ سؤالی پرسیده نمی‌شود، این اتفاق باعث می‌شود در بین مردم محلی، شایعاتی در مورد منطقه‌ی زونا شکل بگیرد.

داستان دیگری که درباره‌ی این حادثه بین مردم گفته می‌شود این است که، یکی از افراد محلی به نام جِیمی توسط ارتش برای محافظت از لاشه‌ی موشک گماشته می‌شود تا مراحل انتقال آن صورت بگیرد. جیمی علاقه‌مند می‌شود تا از فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را ببرد، او سعی می‌کند از توجهی که به سمت این منطقه معطوف شده است برای رونق اقتصادی منطقه استفاده نماید .وقتی که لاشه‌ی موشک انتقال داده شد و نیروهای نظامی منطقه را ترک کردند، جیمی با چند نفر از مالکان و زمین‌داران این منطقه صحبت می‌کند تا هتلی را در آن ناحیه بسازند. آنها سعی می‌کنند که توریست‌ها و جهانگردان بسیاری را برای گردش و اقامت در این منطقه ترغیب نمایند.

برخی از افراد محلی می‌گویند این جیمی بود که باعث شد این منطقه مهم شود، او بود که افراد بسیاری را به گشت و گذار در این منطقه علاقمند کرد. بعد از مدتی جیمی و دوستان جدیدش شروع کردند به ساختن داستانی شبهِ علمی درباره‌ی این منطقه و سپس این داستان را با فرهنگ عامه‌ی مردم در آمیختند به طوری که خیلی زود این حکایت‌ها خوراک رسانه‌های محلی شدند. رسانه‌های محلی تمامی این داستان عجیب و غریب را با جزئیات انتشار می‌دادند تا اینکه منطقه‌ی زونا بر سر زبان‌ها افتاد.

بر طبق این داستان علمی عجیب و غریب، مشکلات مغناطیسی در جو این منطقه مانع انتقال امواج رادیویی و باعث چرخش سریع عقربه‌ی قطب نمای مغناطیسی می‌شود. این امواج مغناطیسی آنقدر خاص و استثنایی هستند که یک میدان مغناطیسی قوی را ایجاد می‌کنند. این میدان مغناطیسی قوی همانند یک گردباد عمل می‌کند و هر آنچه را که در جو این منطقه وجود دارد به درون خود می‌کشد. شهاب‌سنگ Allende که در سال ۱۹۸۹ در یک منطقه‌ی عمومی فرود آمده به‌عنوان یک مدرک تائید کننده به کار می‌رود که همواره به آن استناد می‌شود.

همه این شایعات باعث شد تا تیمی راهی این منطقه شود تا درباره آن تحقیق کند، آن ها سریعا متوجه شدند که یک چیزی تمامی ارتباطات آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و بدون ارتباط و مکالمه درست هماهنگی بین اعضای تیم مشکل تر می شد. در این محل حتی چیزی بیشتر از تداخل امواج رادیویی اتفاق می افتاد بطوریکه حتی سیگنال های تلویزیونی هم قطع می شدند. نتیجه ای که نظریه پردازان به آن رسیدند این بود که در اینجا میدان های مغناطیسی یک منطقه تاریکی را شکل داده اند که هیچ تکنولوژی مدرنی در آن جا قابل استفاده نیست. در واقع اینجا جایی بود که بیسیم و رادیو از کار می افتادند و هیچ انتقال الکترومغناطیسی انجام نمی شد.

پدیده های عجیب و غریب دیگر در قلمرو سکوت مکزیک

به غیر از داستان هایی که درباره نبود سیگنال های رادیوی و نبود امکان حرف زدن در این منطقه وجو داشت گزارشات عجیب و غریب دیگری هم از این ناحیه شنیده می شد. بعضی از آن ها قابل باور بودند اما برای بسیاری از آن ها هیچ توضیح مشخصی وجود نداشت. داستان هایی مثل دیدن نورهای عجیب و غریب و هواپیماهای مثلثی در آسمان تا  ناپدید شدن افراد زیادی در این منطقه باعث شده که اینجا به یکی از عجیب ترین مکان های دنیا تبدیل شود. یکی از دلایلی که برای توجیه این منطقه آورده اند اما هنوز به اثبات نرسیده این است که در این منطقه حجم زیادی از مواد مغناطیسی و اورانیوم هست که همین سطح زیاد مواد معدنی باعث شده تا در این منطقه هیچ سیگنالی وجود نداشته باشد.  بسیاری از شهاب سنگ هایی که به اتمسفر زمین نزدیک می شوند از آهن و فلزت دیگر تشکیل شده اند و جذب میدان های معناطیسی می شوند با این حال کارشناسان متوجه شده اند که این منطقه نسبت به دیگر مناطق شهاب سنگ های بیشتری را جذب نکرده است. یکی دیگر از عجایب قلمرو سکوت این شایعه است که در اینجا سه نفر زندگی می کنند که لباس های عجیبی به تن دارند که اصلا مناسب منطقه ای بیابانی نیست آن ها مانند بومی ها به طور سلیس اسپانیایی حرف می زنند و از کسانی که به این منطقه رفته اند تقاضای آب می کنند اما به نظر می آید که هیچ وقت غذا نمی خورند!  معماهای زیادی درباره اتفاق های عجیب و غریب قلمرو سکوت وجود دارد عده ای هم داستان ها و شایعاتی که پشت سر این بیابان هست را خنده دار می دادند.

اگه این موضوع براتون جذابه یک فیلم در سال ۲۰۱۸ با محوریت همین منطقه و بر اساس وقایع واقعی ساخته شده که اگه دوست داشتین می تونین آن را تماشا کنید .