انواع فیلتر دستگاههای تصفیه هوا

48

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه هوا،مشخصات و عملکرد فیلتر های دستگاه تصفیه هوا :

پیش فیلتر در دستگاه تصفیه هوا ( Pre-Filter ) :

پیش فیلتر دستگاه تصفیه هوا قابل شستشو بوده و در صورت وجود در دستگاه تصفیه هوا ، ذرات ریز و درشت تر نظیر پرز ، موی حیوانات ، ذرات معلق و ذرات آلرژی زا را جذب می نماید.

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا ( ESP ) :

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر آلومینیومی لانه زنبوری است. فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک دردستگاه تصفیه هوا با خاصیت بار الکتریکی ( الکتریسته ساکن ) جاذب ذرات باردار معلق در هوا توسط صفحات الکترو استاتیک می باشد. این فیلتر با افزودن ویژگی قابلیت شستشو سبب افزایش عمر فیلتر هپا می شود.

فیلتر هپا در دستگاه تصفیه هوا ( HEPA Filter ) :

نام آن از حروف کلمات High Efficiency Particular Arresting به معنی توان بالای گرفتن ذرات تشکیل شده است.

این نوع فیلتر قوی تر و بسیار موثرتر از فیلترهای یونی عمل می کند و طرفداران هوای پاک آنرا بر فیلترهای یونی ترجیح می دهند فیلتر هپا توان زدودن بیش از 97/99 درصد ذرات آلاینده هوا را داراست که باعث پاکی و شفافیت بی اندازه هوا می گردد .

فیلترهای مرغوب هپا از فایبر گلس، حصیر و رشته های بسیار نازک پوشال تشکیل شده اند و با عبور جریان هوا ذرات معلق را در خود گرفتار می نمایند. میزان عملکرد هپا بستگی به ضخامت فیلتر و قطر فایبرهای تشکیل دهنده آن دارد.

فیلتر هپا با چندین روش مختلف وسیله گرفتن ذرات آلاینده را فراهم می نماید. اولین آنها جلوگیری از عبور آلاینده های موجود در جریان هوا از میان رشته های بسیار نازک الیاف های تشکیل دهنده فیلتر می باشد سپس در آن گیر می افتند.

علاوه بر روش گیرافتادن آلاینده ها در فیلتر، افزایش سرعت مکش و ایجاد انحنا در جریان هوا می تواند عامل محرکه جمع شدن و فشردگی آلاینده ها در فیلتر شوند. عامل دوم فشردگی و تراکم فیلتر می باشد که بطور واضح باعث بالا رفتن میزان تصادم آلاینده و جذب آن می گردد . این فیلتر دردستگاه تصفیه هوا قابلیت جذب ویروس ، باکتری ، میکروب و ذرات ریزتر از 0.1 میکرون با کارایی تصفیه بیش از 99.9% ، معروفترین فیلتر در کابردهای بیمارستانی ، اتاق عمل و اتاقهای تمیز به حساب می آید.

فیلتر کربن اکتیو  در دستگاه تصفیه هوا ( Carbon Filter ) :

فیلتر کربن اکتیو  در دستگاه تصفیه هوا از پوسته گردو بیوسنتز شده ساخته شده است. فیلتر کربن اکتیو در دستگاه تصفیه هوا با سطح تماس بسیار بالا جاذب گازهای مضر نظیر فرم آلدئید و H2S و NH3 ، انواع بوها و آلاینده های شیمیایی نظیر دود و بوی سیگار ، بوی مواد شیمیایی و اسپری ها می باشد .

کربن توان عمل آورده شدن با اکسیژن را دارد ، به این دلیل که خلل و فرج سطح فیلترباعث جذب بالای آلاینده ها می شود . بعد از عمل آورده شدن کربن با اکسیژن محصول بدست آمده کربن اکتیو نامیده می شود چرا که به آسانی توانایی جذب آلاینده ها ی گازی و بو را دارد.

کربن اکتیو می تواند آلاینده های شیمیایی و گازها را در خود جذب نماید و دود سیگار را کاملاً از بین ببرد.

با عبور جریان هوا از فیلتر، کربن اکتیو شده بو و گازهای سمی موجود در آن خنثی و بی اثر می نماید.

برای از بین بردن بوهای بسیار قوی و بخارات منتشر شده در محیط، با بالا رفتن میزان اکتیویته کربن توان جذب گاز ها نیز به میزان بسیار بالایی افزایش می یابد .

فیلترهای کربن اکتیو با وجود سازگاری با محیط زیست بهترین گزینه برای حذف مواد شیمایی منتشر شده در هوا می باشند .

فیلتر دی اکسید تیتانیوم یا کاتالیزر نوری در دستگاه تصفیه هوا (Tio2 ) :

این فیلتر از ماده نیمه رسانای Tio2 ساخته شده است. فیلتر کاتالیزر نوری در دستگاه تصفیه هوا به همراه لامپ UV از آخرین و پیشرفته ترین فیلترهای موجود در دنیا بوده که بهترین جاذب آلاینده های گازی شکل و بخارات شیمیایی نظیر بنزن و آلاینده های گازی شکل ناشی از خودروها و مانع از فعال شدن ویروس است.

هنگامی که اشعه ماورای بنفش با یک فوتوکاتالیست نیمه هادی مانند دی اکسید تیتانیوم برخورد می کند ، رادیکالها و یون هیدروکسیل OH تشکیل می شود که قادر به تخریب باکتری ها و ویروسها و از بین بردن ترکیبات آلی فرار و مضر نظیر :فرمالدهید ، آمونیاک و ترکیبات مضر دیگری که توسط مصالح ساختمانی ، پاک کننده های خانگی و … وارد هوا می شوند ، میگردد.

علاوه بر موارد ذکر شده ، فیلترهای فتوکاتالیست قادر به جذب آلاینده های زیر نیز می باشند:

·         ذرات ناشی از پارکنده شدن سموم، حشره کش ها و آفت کش ها

·         بخارات شيميايي نظير بنزن و آلاينده هاي ارگانیک گازی شکل و آلاینده های ناشی از خودروها.

·         تخریب و جذب بوهای بد ناشی از : استالدهید ، آمونیاک و …

·         باکتری ها و ویروسها

لامپ مولد اشعه ماوراء بنفش در دستگاه تصفیه هوا ( UV ) :

لامپ UV  در دستگاه تصفیه هوا ، با تابش اشعه ماوراء بنفش با خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا از بین برنده میکروارگانیسمهای موجود در هوا نظیر باکتریها ، ویروسها و قارچها می باشد. لامپ UV ، ویروس را تا 97.6% جذب می کند. طول موج آن mm 254 است که می تواند باکتری ها را به طور مؤثری نابود کند.

مولد یون منفی در دستگاه تصفیه هوا ( Ionizer ) :

بیشتر آلاینده ها و مواد آلرژی زای معلق در هوا به صورت مثبت باردار هستند و البته یون منفی به صورت منفی باردار است، این موضوع باعث می شود که یک جذب ((مگنتیک)) بین آلاینده های معلق در هوا بوجود می آورد که باعث می شود آنها یکپارچه شده و به هم بچسبند.

نتیجتأ آنها خیلی سنگین می شوند تا بتوانند به صورت معلق در هوا باقی مانده و بدون اینکه بتوانند آسيبي به سلامتی ما برسانند به زمین فرود می آیند، جایی که دیگر راهی برای ورود به سیستم تنفسی شما نداشته باشند حتی اگر آنها قبل از اینکه پائین بیایند از طریق دم وارد سیستم تنفسی بشوند به دلیل افزایش حجم در قسمت فوقانی سیستم تنفسی فیلتر می شوند. البته در صورت عدم تولید مرتب یون منفی این آلاینده های حجیم می توانند دوباره به هوا بازگردند.

در حوزه پزشکی، یون منفی به عنوان ویتامین هوا ستوده شده است. اگر که در محیطی با یون منفی بالا زندگی کنیم آنگاه این یون منفی می تواند ایمنی متابولیسم بدن انسان را بهبود ببخشد. مولد یون منفی در دستگاه تصفیه هوا چندین میلیون یون در هر ثانیه تولید می کند (که میزان آن در دستگاه های مختلف، متفاوت است) تا یک گروه یونی را تشکیل دهد. با تولید یون منفی در فضای اتاق ضمن از بین بردن باکتریها و ذرات معلق ، احساس طراوت و شادابی را ایجاد می نماید.