سرامیک یا گرانیت ؟

59

یک سوال همیشگی؛ سرامیک بهتر است یا گرانیت ؟

[views]

امروزه ظروف چدنی به دلیل وزن بالای آن ها استفاده نمی شوند و جانشین آن ها ظرف هایی از جنس آلومینیم دایکست شده می باشد. ظروف آلومینیم دایکست به دلیل شباهت زیاد به ظرف های چدنی به عنوان ظرف چدنی شناخته می شوند. این قابلمه ها به دلیل ضخامت بالا کیفیت ته دیگ بهتری می دهند و توزیع دما در آن ها یکنواخت خواهد بود. طول عمر و استحکام این ظروف با توجه به ضخامتشان بالاتر می باشد. در مورد نحوه ساخت این ظرف ها در مقالات بعدی توضیحاتی داده خواهد شد. برای ظروف چدنی پوشش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از تفلون، سرامیک، بایوگرانیت، گرانیت، سیلیکون. بدیهی است هر کدام از این پوشش ها مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بررسی انواع پوشش های ظروف چدنی می پردازیم تا بتوانیم پاسخی به سوال همیشگی سرامیک بهتر است یا گرانیت بدهیم.

پوشش تفلون:

پوشش تفلون نوعی ماده شیمیایی است که به کف و بدنه قابلمه پاشیده می شود و به آن خاصیت نچسب بودن می دهد. امروزه ظروف چدن با آلومینیم دایکست شده به همراه پوشش تفلون نیز وجود دارد. این ظروف خاصیت نچسب بودنشان را مادام العمر حفظ می کنند. ظرف با پوشش تفلون در مقابل خراش بسیار حساس می باشد.  

پوشش سرامیک:

طبق بررسی های به عمل آمده این پوشش بر پایه تکنولوژی سل ژل و با ماده اکسید سیلیکن تولید می گردد که عاری از مواد شیمیایی هستند. این مواد در مقایسه با ظروف تفلون برای طبیعت آلودگی بسیار کمتری دارند. سیلیکا در واقع همان ماده تشکیل دهنده شن و ماسه است که به صورت طبیعی یافت می شود. پوشش سرامیک ویژگی های متنوعی دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد. پوشش سرامیک در واقع همان سرامیک می باشد که به صورت خرد شده و با پوشش های رنگی به روی آلومینیم دایکست شده قرار می گیرند.

  • نچسبی فوق العاده عالی در ماه های ابتدایی: نچسبی این ظروف نسبت به ظروف تفلون به خصوص در ماه های اولیه برتری خاصی دارد. با گذشت زمان و به دلیل اینکه در این ظروف هیچ ماده تفلونی موجود نمی باشد، امکان دارد خاصیت نچسبی آن ها به مرور کاهش یابد.
  • سطح براق و شیشه مانند: بر اساس طبیعتشان بسیار براق و شیشه گون هستند. این پوشش ها در طیف وسیعی از رنگ ها تولید می شوند.
  • مقاومت در برابر لکه پذیری: این ظروف مقاومت بالایی نسبت به لکه دارند که بسیار بیشتر از ظروف تفلون است.
  • مقاومت بالا در مقابل سایش: در مقایسه با ظروف تفلون مقاومت بیشتری نسبت به سایش دارند. به طور کلی هر چه ظرفی نسبت به سایش مقاوم تر باشد شکننده تر خواهد بود، پس یکی از نقاط ضعف این ظروف شکننده بودن آن هاست.  لایه سرامیک این ظروف در مقابل ضربات سنگین و اجسام نوک تیز آسیب پذیر هستند.

پوشش بایوگرانیت:

پوشش های بایوگرانیت همان پوشش های سرامیکی هستند که البته نسبت به ظرف های سرامیک نچسبی بیشتر و مقاومت بالاتری دارند و به صورت ۴ لایه پوشش بر روی سطح آلومینیم دایسکت شده پاشیده می شوند.  

پوشش گرانیتی:

در ظروف گرانیتی بر خلاف ادعای بعضی از افراد، به هیچ عنوان از سنگ گرانیت یا گدازه های آذرین استفاده نمی شود. این قبیل صحبت ها تنها یک ترفند تبلیغاتی برای افراد سودجو می باشد. تنوع رنگی و شباهت ظاهری این ظروف به سنگ گرانیت و همچنین مقاومت بالای این پوشش ها در مقایسه با انواع دیگر آن ها موجب شده تا نام تجاری گرانیت یا ماربل به این محصولات اختصاص داده شود هرچند که این دو با هم تفاوت هایی دارند. پوشش گرانیتی در واقع همان پوشش تفلون است ولی با مقاومت بالاتر، که  4 یا ۵ لایه بر روی سطوح ظروف دایکست شده پاشیده می شود. پس گرانیت در اصل همان پوشش تفلون تقویت شده می باشد.  

پوشش سیلیکونی:

در گذشته برای تولید ظروف در رنگ های مختلف از رنگ های پودری برای پوشش بیرونی استفاده می کردند. این پوشش ها به دلیل لکه پذیری بالا، سیاه شدن در اثر حرارت تقریبا منسوخ شده اند. به جای این رنگ های پودری امروزه از پوشش های سیلیکونی بهداشتی برای سطح بیرونی استفاده می شود.   همان طور که مشاهده کردید نمی توان گفت سرامیک بهتر است یا گرانیت بلکه هر کدام از پوشش های ظروف چدنی مزایا و معایب مختلفی دارند که می توانید با توجه به نیازتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. در تصویر زیر به طور خلاصه وار بخشی از مزایا و معایب پوشش های مختلف آمده است.

منبع:لبخنده