فواید استفاده از پنکه برقی

98

وقتی روزهای گرم سال از راه می رسد، نیاز به وسایل خنک کننده با کیفیت، تبدیل به اصلی ترین احتیاج افراد در محیط منزل و محل کار می شود.

پنکه، یکی از وسایل خنک کننده سبک و قابل حمل به حساب می آید که می تواند تمامی سلیقه ها را راضی نگه داشته و گرمای تابستان را قابل تحمل نماید.

اگر در طول روز، تحمل سرمای وسیله های خنک کننده ای ازجمله کولر و ایرکاندیشن را ندارید و می خواهید از هوایی معتدل لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم سراغ خرید پنکه بروید.

هر وسیله خنک کننده ای ازجمله کولر آبی، کولر گازی و یا پنکه، مزایا و عوارض مخصوص به خود را دارند.

در استفاده از هر وسیله خنک کننده، نباید زیاده روی کنید و البته از عوارض هر کدام از وسایل خنک کننده نیز آگاهی لازم را داشته باشید.

در ادامه سعی داریم مهم ترین عوارضی که ممکن است استفاده از کولر در هنگام شب به همراه داشته باشد را معرفی نماییم.

پوست خشک

احتمالاً شما نیز متوجه شده اید که اکثر افرادی که مدت زمان زیادی را در هوای سرد و خشک زیر کولر به سر می برند، احساس زبری و خشکی در پوست می کنند.

این عامل به این دلیل به وجود می آید که رطوبت پوست به دلیل هوای خشک و سرد از دست می رود.

همچنین باد کولر می تواند بر روی شکنندگی و خشکی مو نیز تأثیرگذار باشد. برای این منظور می توانید از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید.

خستگی، سردرد و احساس بیماری

بر اساس تحقیق جالبی که در مجله بین المللی اپیدمیولوژی در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است، کارمندانی که در ساختمان اداری خود، سیستم تهویه مطبوع مرکزی دارند، در مقایسه با کارمندانی که محل کارشان فاقد سیستم تهویه مطبوع مرکزی است، بیشتر احساس بیماری می کنند.

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده باشد که برای مدت زمان زیادی زیر باد کولر کار کرده باشید و بعد از مدت کوتاهی احساس سردرد، خستگی بیش از حد و ضعف نمایید. برای رفع سردرد خود، کافی است مدتی ساختمان را ترک کرده و در هوای آزاد قرار گیرید.

2

مشکلات تنفسی

سعی کنید در فواصل زمانی چند ماهه و یا حداقل قبل از راه اندازی سیسم تهویه خود، آن را تمیز کرده و فیلتر آن را تعویض کنید. همچنین پوشال کولرهای آبی نیز می بایست سالانه تعویض شود. اگر سیستم تهویه خود را برای مدت زمان طولانی تمیز نکنید، در واقع زمینه را برای فعالیت و رشد باکتری ها و میکروب ها فراهم ساخته اید. مجاری سیستم کولر شما، شامل باکتری ها و قارچ های متعددی است که در آن جا به دام افتاده اند. با عبور جریان هوای سرد از مجاری سیستم کولر، این باکتری ها و قارچ ها در هوا پراکنده شده و بیماری های تنفسی متعددی ازجمله ذات الریه عفونی را پدید می آورند.

احساس پادرد

گرفتگی عضلانی، دردهای مفصلی و استخوانی نیز از دیگر عوارض قرار گرفتن در معرض باد سرد برای طولانی مدت است.

توصیه می کنیم اگر به دلیل شکستگی در دست و یا پا، عمل جراحی انجام داده اید و یا در بدن خود پلاتین جاگذاشته اید و یا مبتلا به بیماری های روماتیسمی هستید، به هیچ عنوان در معرض باد کولر قرار نگیرید، چراکه باد کولر درد شما را شدیدتر خواهد کرد.

همچنین هرچه رطوبت باد سرد بیشتر باشد، گرفتگی های عضلانی، استخوانی و مشکلات مفصلی نیز شدیدتر خواهد بود

. این دسته از افراد می توانند برای خنک سازی محیط از پنکه استفاده کنند. پنکه به دلیل آن که صرفاً هوای محیط را به گردش در می آورد مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

انتقال آلودگی هوا به داخل خانه

احتمالاً تعجب کنید اگر بشنوید اکثر کولرهای آبی، هوای تازه وارد خانه نمی کنند، بلکه هوای قدیمی در داخل آن در حال گردش می باشد.

اگر محفظه کولر شما حاوی ویروس ها و عفونت های پراکنده در هوا، گرد و غبار و پوسته بدن حیوانات باشد، در این صورت افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهند بود.

3