راهنمای خرید کفپوش خودرو

474

[views]

اغلب هنگام صحبت راجع به کفپوش‌های خودرو، کاربرد این لوازم جانبی در زیباسازی اتاق داخلی خودرو نکته‌ای است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید کفپوش‌ها برای مسافران تنها بخشی از لوازم جانبی هر خودرو باشند، اما یک راننده از تفاوتی که هنگام استفاده از کفپوش‌های مناسب در زیبایی و نظافت اتاق داخلی ایجاد می‌شود، به خوبی آگاه است.
در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بیشتر کفپوش خودرو، راهنمای خرید آن را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید کفپوش برای خودروی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

مزایای استفاده از کفپوش خودرو

کفپوش در پایین‌ترین قسمت داخلی کابین خودرو قرار می‌گیرد و در زیبایی هر چه‌ بیشتر اتاق خودرو نقش مؤثری ایفا می‌کند و از جمله لوازم مازاد خودرو به شمار می‌رود که شامل انواع مختلفی است، از جمله وظایف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکیل کردن خودرو
  • جلوگیری از وارد آمدن آسیب به پوشش کف خودرو
  • آسان کردن کار نظافت خودرو
  • مانند فرش خانه عمل می‌کند و علاوه بر زیباتر کردن کابین، موجب کثیف نشدن آن می‌گردد (شست و شوی آن‌ها به راحتی با خارج کردن‌شان از ماشین انجام می‌گیرد).
  • کار جارو زدن کف کابین خودرو را آسان می‌کند؛ بخش عمده‌ای از آشغال‌ها روی فرش جمع می‌شوند.
  • کفپوش‌های خودرو مانع از نفوذ گرد و غبار و زباله‌های مختلف به کف خودرو می‌شوند.
  • در صورت ضد آب بودن، مانع نفوذ مایعات می‌شوند و اگر جاذب مایعات باشند با جذب آن‌ها، نفوذ مایع به کف اورجینال خودرو را به تأخیر می‌اندازند.

انواع کفپوش‌های خودرو

به طور کلی کفپوش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کف پوش یک سره خودرو :

برای نصب کفپوش‌های یک سره لازم است تمام صندلی‌ها و کنسول زیر آرنجی باز شوند.

کفپوش های یک سره روی کف خودرو قرار می گیرند، در صورتیکه خودرو دارای موکت فابریک باشد روی آن و اگر مانند برخی خودروهای داخلی فاقد موکت فابریک کف باشد، روی فلز کف خودرو قرار می‌گیرد .

این کف پوش ها بیشتر باعث افزایش ایزولاسیون خودرو از لحاظ صدای وارده از کف اتاق می شوند(مخصوصا برای خودروهای فاقد موکت فابریک) و برای خودروهای دارای موکت علاوه بر ایزولاسیون ، باعث محافظت از موکت کف می شوند .

با توجه به نیاز به باز شدن صندلی ها برای نصب این مدل، برای نظافت مداوم گزینه راحتی محسوب نمی شود .

کف پوش چند تکه خودرو :

استفاده و کاربرد کفپوش‌های چند تکه راحت‌تر بوده و مرسوم‌تر می‌باشند. اصولاً این کفپوش‌ها برای یک خودروی 4 درب، به صورت 3 تا 5 تکه تولید می‌شوند که دو تکه کفپوش برای سرنشینان جلو و سه یا یک تکه کفپوش برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. تولید آن‌ها در انواع تخت یا لبه‌دار با کاربردهای متفاوت صورت می‌گیرد.

پارامترهای مهم در انتخاب کفپوش مناسب خودرو

پارامترهایی مانند جنس و نوع طراحی در انتخاب کفپوش‌‌ دارای اهمیت زیادی هستند؛ زیرا به دلیل تماس مداوم با پای سرنشینان خودرو ممکن است دچار فرسایش زود هنگام شود. ساختار کفپوش‌ها باید پلاستیکی یا چرمی باشد تا علاوه بر انعطاف بسیار بالا، از مقاومت بالایی در برابر ساییدگی و خوردگی برخوردار شود.

جنس کفپوش‌های خودرو

کفپوش‌های داخل بازار جنس‌های مختلفی دارند.

برای مثال نمونه‌های لاستیکی، مرسوم‌ترین نوع کفپوش هستند که دارای وزن سنگینی می‌باشند. نمونه‌های لبه‌دار لاستیکی عمدتاً ساختاری سفت و کم ارتجاع دارند. و اگر از مواد اولیه مناسب و باکیفیت تولید نشده باشند، در فصول گرم و دمای بالا باعث ایجاد بوی نامطبوع در خودرو شده و در مناطق گرمسیر نیز بر اثر حرارت حالت اولیه خود را از دست داده و تغییر شکل می دهند .

نمونه‌های مرغوب‌تر با ساختار نرم‌تر، که بعنوان کف پوش های چرمی در بازار شناخته می شوند بر روی پستی بلندی‌های کف اتاق خودرو خیلی بهتر قرار می‌گیرند. انعطاف بهتری دارند و بعلت سبکی و ظرافت بهتر در خودرو قرار گرفته و طول عمر بالاتری نیز دارند .

نمونه‌های پارچه‌ای اصولاً از پارچه‌های موکت‌مانند و ضخیم تولید می‌شوند، عمدتاً دارای ظاهر بهتری هستند اما خیلی زود کثیف شده و دیر خشک می‌شوند. با شست و شوی این کفپوش‌ها و قرار گرفتن داخل خودرو بدون اینکه کامل خشک شوند، با گذشت چند روز بوی بدی می‌گیرند که سرنشینان را اذیت می‌کند. این نوع کفپوش‌ها در مجموع حس بهتری به سرنشین القا می‌کنند. بسیاری از خودروهای لوکس با این نوع کفپوش‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره جنس کفپوش‌های مختلف ارائه می‌گردد.

کفپوش‌های پشت نمدی خودرو :

ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین کفپوش‌ها، کفپوش‌های فابریک هستند. معمولاً در زیر این کفپوش‌ها لایه‌ای از پلاستیک قرار دارد که از لغزش کفی در داخل خودرو جلوگیری می‌کند. این کفپوش‌ها رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند و معمولاً سایز خاصی نداشته و می‌توان از آن‌ها داخل همه خودروها استفاده نمود. حتی می‌توان این کفپوش‌ها را به صورت روزانه از خودرو خارج و تمیز کرد. البته این کفپوش‌ها با گذشت زمان فرم خود را از دست داده، شل می‌شوند و ممکن است در داخل خودرو سر بخورند. عمر این کفپوش‌ها نسبت به سایر کفپوش‌های خودرو کوتاه‌تر است و در مغازه‌های وسایل جانبی خودرو به آسانی یافت می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت کفی‌های پشت نمدی رنج‌آورترین نوع کفپوش در طول عمر خودرو به شمار می‌روند.

کفپوش‌های لاستیکی خودرو :

ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بادوام‌ترین کفپوش در دسترس برای خودرو، کفپوش‌های لاستیکی می‌باشند. این کفپوش‌ها زیر پا سر می‌خورند اما به هیچ وجه به پدال‌های خودرو گیر نمی‌کنند و هنگام رانندگی امنیت را تأمین می‌نمایند؛ همچنین مانع ورود رطوبت به داخل خودرو می‌شوند. رنگ‌های تیره‌ کفپوش‌های لاستیکی با اینکه ضد آب هستند، گرد و خاک را جذب می‌کنند و نباید انتظار داشت که به درستی کف خودرو قرار گیرند.

کفپوش‌های چرمی (مناسب برای تمامی فصول) خودرو :

این نوع کفپوش‌ها برای همه فصول سال مناسب هستند و از لایه‌ ضخیمی از وینیل (نوعی پلاستیک) که بسیار بادوام‌تر از کفپوش‌های لاستیکی است، ساخته شده‌اند و با داشتن لبه‌های ارتفاع‌دار مانع ورود آب به داخل خودرو می‌شوند. همچنین گرد و خاک و کثیفی به داخل خودرو نفوذ نمی‌کند. این نوع کفپوش‌ها در کف خودرو میخکوب شده، زیر پا سر نمی‌خورند و به طور گسترده قابل دسترس می‌باشند.

کفپوش‌های تمام نمدی و موکتی خودرو :

جنس این کفپوش‌ها از نمد بوده، با رنگ‌ها و طرح‌های متعددی در دسترس هستند و کاملاً فیت و مناسب خودرو می‌باشند. جذب کامل و آسان آب، گرد و خاک و گل بهترین ویژگی کفپوش‌های نمدی است. اما نسبت به سایر کفپوش‌ها به شستشوی بیشتری نیاز دارند.

کفپوش‌های نمدی جاذب آب بوده، با گرفتن کامل گرد و خاک و گل و لای به خود، به خوبی زیر کفش را تمیز می‌کنند. کفپوش‌های نمدی مشابه زیرپایی‌های پشت درب خانه‌ها هستند و طراحی آن‌ها هم با همین هدف صورت گرفته است.

کفپوش‌های سه ‌بعدی خودرو :

گران‌ترین و ممتازترین کفپوش‌های موجود در بازار، کفپوش‌های سه‌ بعدی هستند و به خودرو نمای زیبایی می‌دهند. این کفپوش‌ها جزو محصولات جدید بوده و همیشه در مورد محصولات جدید بازار شک و شبهه وجود دارد. طراحی و تولید این کفپوش‌ها معمولاً در سه رنگ مشکی، طوسی و کرم انجام می‌شود. غالباً ضد آب بوده و مانند لایه‌ای محافظ مانع نفوذ هر گونه گرد و غبار و مایعات به کف اورجینال خودرو می‌شوند. تمیز کردن آن‌ها بسیار ساده بوده و دردسر زیادی ایجاد نمی‌کنند. طراحی دقیق و سه بعدی این کفپوش‌ها برترین ویژگی آن‌هاست و باعث می‌شود که در استفاده از پدال‌های خودرو مزاحمتی به وجود نیاید، در کف خودرو جابه‌جا نشده و سر نخورند.

کفپوش‌های سه بعدی با کیفیت‌های مختلفی در جنس‌های پلاستیکی و چرمی برای تمام خودروها موجود است. دیواره بلند این کفپوش‌ها ویژگی منحصر به فرد بسیاری از آن‌ها بوده که علاوه بر اینکه از نفوذ آب به کف خودرو جلوگیری می‌کند، ظاهری زیبا نیز به آن می‌دهد؛ همچنین به دلیل چند تکه بودن، به آسانی قابلیت نصب و جداسازی دارد.

نمونه‌های پلاستیکی زیبایی و عمر چندانی ندارند و در برابر گرمای هوا تغییر شکل داده و بوی ناخوشایندی ایجاد می کنند. نمونه‌های چرمی شکیل‌تر بوده و با داشتن رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای، قابل هماهنگی با تودوزی خودرو می‌باشند. تولید کفپوش‌های چرمی سه بعدی با کیفیت‌های چرم مختلف انجام می‌گیرد و با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند که باید هنگام خرید به میزان بودجه خود توجه لازم را مبذول فرمایید .

اندازه کفپوش‌های خودرو :

اصولاً تولید کفپوش‌های به اصطلاح یونیورسال (که قابل استفاده برای بسیاری از خودروها است) در سایزهای استاندارد انجام می‌گیرد. اما بعضی از آن‌ها لبه‌هایی دارند که می‌توان با برش دادن آن‌ها، کفپوش را همسایز خودرو نمود. برخی برندهای تولیدکننده کفپوش، بر اساس قالب اتومبیل‌هایی خاص، محصولاتی به بازار عرضه می‌کنند که بدون هیچگونه دردسری روی کف کابین قرار می‌گیرند.

نکات مهم در خرید کفپوش خودرو

  • تا جای ممکن از کفپوش‌های مناسب برای کلیه خودروها(یونیورسال) اجتناب کنید.
  • پوشش دادن کامل کف فابریک که باعث نفوذ گرد و غبار می شود
  • لغزنده نبودن زیر پای راننده
  • شستشوی راحت
  • ضد آب
  • خیلی سفت یا خیلی نرم نباشند
  • براحتی از خودرو بیرون آورده شوند
  • هارمونی با ادوات دیگر کابین داخلی داشته باشد
  • مانع از آسیب به کفی فابریک خودرو شود
  • به راحتی نصب شود و بتوان برای شستشو به راحتی جداسازی کرد
  • گارانتی و ضمانت بعد از فروش داشته باشد

استفاده از کفپوش نامناسب خودرو ممکن است مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • بروز مشکلات مداوم جابه‌جایی زیرپایی و جمع شدن کفپوش زیر پدال‌ها
  • سوراخ شدن کفی بعد از مدت کوتاه بر اثر جسم تیز (مثلاً کفش پاشنه بلند)
  • خاکی و کثیف شدن موکت کف به خاطر اینکه کفپوش به وظیفه‌اش درست عمل نمی‌کند.
  • موکت کف ماشین در صورت ریختن مایعات سریع خیس شده و تا خشک شدن آن احتمالاً باید بوی بدی را تحمل کرد. اگر مایعی که در کف ماشین ریخته، شیر باشد و نتوان زود آن را پاک کرد، شاید دیگر هیچ راهی برای رفع بوی بد پیدا نشود.
  • در صورت جاذب مایعات بودن کفپوش‌ها و قرار گرفتن آن‌ها به مدت زیادی در کف خودرو ممکن است کف خودرو دچار پوسیدگی شود.
  • اگر کفپوش خودرو در زیر پا سر می‌خورد و جابه‌جا می‌شود باید آن را تعویض نمود، زیرا می‌تواند با درگیر کردن پدال‌ها موجب اتفاقات ناخوشایندی مانند تصادفات جاده‌ای شود.