عوارض آلودگی هوا در کودکان

13

آلاینده های هوا باعث بروز اختلالات و بیماریهای مختلف نظیر سوزش و خارش در چشم , گوش , بینی و ایجاد سردرد، حالت تهوع، سر گیجه، بی حالی، میگرن، انواع بیماریهای آلرژیک، بروز لکه های پوستی روی دست و صورت به خصوص در بانوان و در سطوح بالاتر، اختلال در سیستم عصبی بدن، التهاب ریه، آسم ، عفونتهای مجاری تنفسی، سرطان ریه، بیماریهای قلبی و عروقی و سکته های قلبی می شوند.

طبق آخرین تحقیقات که انجام شده است اسپری ها، شوینده ها، خوشبو کننده های هوا، شیشه شوی ها، پاک کننده های لوازم خانگی و اداری … احتمال ابتلا به بیماری آسم را 50 درصد افزایش می دهند.

ذرات موجود در اسپری ها مانند دود و سایر آلاینده ها از طریق هوا قابل انتقال بوده و ورود آنها به دستگاه تنفسی انسان بسیار خطرناک می باشد.

با توجه به تکامل اعضای بدن در اوایل زندگی (دوران کودکی)، آلودگی باعث بروز تغییرات غیر قابل برگشت در اعضای مختلف می شود. یکی از مهمترین عوارض ایجاد تغییراتی در بافت عضله قلب و بزرگ شدن قلب است که می تواند در دراز مدت به نارسائی قلب منجر شود.

همچنین قرار گرفتن شیر خواران در معرض آلودگی هوا می تواند تغییراتی در رگها ایجاد کند که باعث تشدید تصلب شرایین در بزرگسالی شود. دستگاه تنفس هم از آسیب پذیرترین اعضای بدن در برابر آلودگی هواست.

کودکان از راه دهان نفس می کشند و راههای هوایی باریکتری دارند . لذا مقدار بیشتری از آلاینده ها در دستگاه تنفس آنها باقی می ماند. در زمان فعالیت شدید، هوا و در نتیجه آلاینده های موجود در آن 20 تا 50 درصد بیش از بزرگسالان در بدن کودکان جذب می شود.

قدرت ایمنی کودکان در مقابله با بیماریهای عفونی و آلژیک کمتر از بزرگسالان است.

خانواده ها باید آگاه باشند که پاک نگه داشتن فضا و هوای منزل در بیماری های تنفسی کودکان بسیار موثر تر از محیط بیرون است. یعنی هم شهر آلوده داریم و هم خانه آلوده.

در حال حاضر با صرف هزینه کم با دستگاههای تصفیه هوا می توان در جهت بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، منازل مسکونی، دفاتر کار و خودروی شخصی خود گام برداشت.

دستگاههای تصفیه هوا به دلیل دارا بودن فیلتر های نوع پیش فیلتر قابل شستشو , کربن اکتیو , هپا , Tio2 دی اکسید تیتانیوم , فیلتر ESP , لامپ UV و یونایزر , توانایی از بین بردن انواع متنوعی از آلودگی ها و مواد آلرژی زای محیط های بسته را دارند.

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

برخی از بیماری ها ناشی از آلودگی هوا عبارتند از:

آمفیزم

این بیماری در نتیجه انقباض لوله‌های برونشیال و تخریب كیسه‌های هوایی توسط آلاینده‌ها به وجود می‌آید و باعث كوتاهی نفس در فرد بیمار می‌شود.

برونشیت مزمن

از مشخصات این بیماری ‌سرفه‌های پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است.

مواد آلاینده باعث تخریب مژك‌های مجاری تنفسی‌، كه مواد محرك را از ریه خارج می كنند، شده و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود كه ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی كه برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد

حساسیت

مواد آلاینده می‌توانند باعث عكس‌العمل‌های آلرژیك مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشك چشم و عسطه‌های پی در پی شوند.

آسم

در یك حمله آسمی، مجاری تنفسی باریك شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می‌رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می‌شود. می‌تواند موجب انفاركتوس یا التهاب قلب گردد كه عمدتاً به صورت سینه درد، طپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب تظاهر می‌كند.

سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی

هر چندكه این بیماریها مستقیماً و منحصراً مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یكی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید كننده آنها به حساب می‌آید.

براثر احتراق مواد آلی (زغال٬ چوب٬ نفت وغیره) در حرارت های بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروكربنهای سرطان زا تولیدمی شود.

نوع ومقدار تولید این موادسرطان زا بستگی به نوع سوخت٬ حرارت٬ میزان اكسیژن و عوامل دیگر دارد.

ثابت شده است مقداری از مواد سرطان زا بر اثر احتراق توتون و تنباكو (سیگار كشیدن) و سوختن چوب، هیزم و كاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید می شوند. بطور كلی با فرض اینكه اتومبیل ها در شرایط استاندار فنی كار بكنند در عرض یكسال در شهر تهران حجم زیادی ماده شیمیایی سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید و در هوا پخش می شود.